Sunday 12 June 2011

Negara Kebajikan

Tiada negara dalam dunia ini tidak memberikan kebajikan kepada rakyatnya. Cuma bentuk kebajikan yang diberi dalam berbagai had. Secara realitinya, berpijak bumi yang nyata, kebajikan rakyat dalam pemerintahan BN tidak dilupakan. Bagi yang berfikiran luas dan bukan yang sempit memang sudah lama kebajikan ini dilaksanakan oleh BN.


Kita tidak diberikan penjelasan yang benar dan teliti oleh PAS apa yang dimaksudkan Negara Kebajikan. Melainkan menyuarakan kesusahan rakyat dengan kenaikan harga harga barangan yang telah dicampuradukan dengan pelbagai rencah. Adakah Negara Kebajikan penuh dengan discount sehinggakan rakyat tidak merasa susah. Berapa lama kerajaan Negara Kebajikan boleh bertahan? Apa pendekatan yang dapat menjana keuntungan negara bagi menampung subsidi bagi membolehkan rakyat tidak merasa susah?

Pendekatan PAS dengan "Negara Kebajikan" dilihat menjurus:
1. Menarik pengundi dimana dalam hujah-hujahnya akan berkaitan harga keperluan asas. Mungkin ramai yang setuju bahawa keperluan asa tidak perlu naik. Ramai yang menuding jari dan menyalahkan kepada kerajaan. Jadi inilah peluang seperti parti yang menentang kerajaan untuk menaguk air yang keruh. Kerajaan bersusah payah menerangkan dan berkongsi masalah yang dihadapi dengan perkara yang tidak dapat dielakkan berkaitan kenaikkan harga keperluan asas. Sudah pastinya ramai orang lebih suka dengar apa yang sedap ditelinga. Teknik dan taktik sudah lama, tetapi tidak mengambil peluang membuktikan janjinya dalam pemerintahan Kelantan. Geografi Kelantan yang mempunyai potensi tidak digunakan walhal boleh maju dari negeri lain.

2. Perhubungan PAS dalam Pakatan Rakyat. Dimana PAS memerlukan DAP dalam menentang dan menumbangkan kerajaan BN. Negara Islam yang dilaungkan oleh PAS terpaksa diletakkan kemudian, dimana untuk mengelakkan pertikaian pengikut PAS, Nik Aziz yang tahu pengaruh dan kepercayaan pengikut terhadapnya mengeluarkan kenyataan dalam al-quran tidak disebut negara islam tetapi negara kebajikan. Sebenarnya ini bahaya. Apa akan terjadi sekiranya telah bertahun-tahun menjadi pemimpin rupa-rupanya dia salah memimpin rakyat. Sebab itulah orang UMNO kata PAS ni ketinggalan zaman. Dalam masa yang sama juga ingin memperjuangkan Hukum Hudud PAS. Bagi yang sudah lama dalam PAS atau orang yang berilmu boleh menilai penggaburan ini. Cuma orang lama dalam PAS tidak akan menentang sebabnya dia boleh kehilangan tempat dalam PAS.


Berpijak bumi yang nyata, disitu bumi dipijak disitulah langit dijunjung. Sudah sediakah Pakatan Rakyat untuk menjadi pemerintah? Sudah sediakah rakyat menerima perubahan dalam pemerintahan kerajaan baru?

No comments:

Post a Comment